Historie
​​​​​
​​​
​
Herman Broeren
In april 1962 is de Herman Broerenschool Roermond gestart als één van de
eerste speciaal onderwijs scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK)
in de regio. De naam Herman Broeren is niet zomaar een naam.
Herman Broeren was begin jaren 40 inspecteur van het Buitengewoon
Lager Onderwijs voor het zuidelijk deel van Nederland en hij was groot
voorvechter voor wat nu heet het Speciaal Onderwijs. Herman Broeren
is geboren op 27 november 1910. Zijn vader was architect en leraar op een
ambachtsschool. Op jonge leeftijd verhuist hij naar Amsterdam en volgt daar
een studie voor gymleraar.
In Leeuwarden vindt hij uiteindelijk een baan als gymleraar. Na een aantal jaren gaat hij pedagogiek studeren. Nadat hij is afgestudeerd wordt hij inspecteur van het Buitengewoon Lager Onderwijs en verhuist hij naar Nijmegen. Herman Broeren was begin jaren 40 inspecteur van het Buitengewoon Lager Onderwijs voor het zuidelijk deel van Nederland en hij was groot voorvechter voor wat nu heet het Speciaal Onderwijs. Herman Broeren is geboren op 27 november 1910. Zijn vader was architect en leraar op een ambachtsschool. Op jonge leeftijd verhuist hij naar Amsterdam en volgt daar een studie voor gymleraar. In Leeuwarden vindt hij uiteindelijk een baan als gymleraar. Na een aantal jaren gaat hij pedagogiek studeren. Nadat hij is afgestudeerd wordt hij inspecteur van het Buitengewoon Lager Onderwijs en verhuist hij naar Nijmegen.
Op dat moment zijn er slechts twee inspecteurs voor het Buitengewoon Lager Onderwijs werkzaam in Nederland. Niet lang daarna breekt de Tweede Wereldoorlog uit en wordt Herman Broeren lid van de verzetsbeweging. Helaas wordt hij verraden en komt Herman Broeren in een krijgsgevangenenkamp terecht. Tegen het eind van de oorlog wordt hij bevrijd en pakt hij zijn baan weer op. Rond 1945 zijn er drie soorten scholen voor Buitengewoon Lager Onderwijs.
ZMLK onderwijs
Herman Broeren vindt dit onvoldoende en ‘vecht’ voor een gedifferentieerder Buitengewoon Lager Onderwijs. Hij overlegt veel op het Ministerie van Onderwijs, waar hij vanwege zijn doorzettingsvermogen niet bepaald geliefd is. Door het hele land geeft hij lezingen en bezoekt hij zoveel mogelijk scholen om te onderzoeken of en welke problemen er zijn. Met zijn kennis en daadkracht zorgt hij ervoor dat er meerdere vormen voor Buitengewoon Lager Onderwijs ontstaan, zoals ook het onderwijs aan Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK). Het moge duidelijk zijn dat wij trots zijn dat wij de naam dragen van de voorvechter van het Speciaal Onderwijs.
